Czeska Jawa jest otoczona w Polsce wyjątkowym kultem. Starsze pokolenie liczące sobie obecnie już dobrze ponad czterdzieści lat z nostalgią wspomina, gdy Jawa była prawdziwym marzeniem, często pozostającym daleko poza zasięgiem. Popularność tych czechosłowackich maszyn na terenie naszego kraju była ogromna. W każdym mieście i na każdej wsi widywano te jednoślady o wiele częściej niż jakiekolwiek inne. Jednym z modeli szczególnie upodobanych sobie przez Polaków była Jawa 250.
Jawa 250 to następca Jawy Perak typ 11. Zaprezentowana została w 1953 roku. Silnik w tym jednośladzie był jednocylindrowy o pojemności 248,5 cm3. Chłodzony był powietrzem. Pierwsze modele wyposażone były w silnik o mocy 9 KM, jednakże szybko podniesiono ją do 12 KM.
Skrzynia biegów w Jawie 250 była czterobiegowa. Biegi zmieniało się z użyciem nożnej dźwigni umieszczonej z lewej strony maszyny. Jeśli chodzi o hamulce, które zastosowano w tym modelu to były to hamulce pełnopiastowe. Ich średnica wynosiła 160 mm.
Masa motocykla wynosiła 132 kilogramy. Był to więc stosunkowo lekki jednoślad, który przy posiadanej mocy startował i przyspieszał zrywnie i lekko. Prędkość maksymalna, którą był w stanie rozwinąć to 105 kilometrów na godzinę.
Jawa 250 była produkowana aż do roku 1965, kiedy firma podjęła decyzję o zastąpieniu jej nowszym modelem.
Jawa 250: Dane techniczne
Dane techniczne: Jawa 250 | |
Marka | Jawa |
Model | Jawa 250 |
Lata produkcji | 1953-1965 |
Silnik | Jednocylindrowy |
Przeniesienie napędu | Łańcuch |
Moc maksymalna | 9 KM, następnie 12 KM |
Ilość miejsc | 2 |
Chłodzenie | Powietrzem |
V-max | 105 km/h |
Bodajby was posrało a ceny ni e podacie ,barany jedne? dlaczego? Jak mam zamówić nie znając ceny?
Z braku ceny kupię inny motocyk l ,a WY WYPCHAJCIĘ SIĘ SIANEM.
Tumanów u nas nie brakuje , i ceny nie podadzą , bo jest tajemnica Handlowa. Głupszych ludzi nie widziałem,bez obrazy?